piątek, 25 października 2013

Nie tylko petanka......

Petanka jest najbardziej charakterystycznym elementem haftu opoczyńskiego występującym w większości kompozycji, niezależnie od technik hafciarskich stosowanych w tym regionie. Najstarszym haftem opoczyńskim był haft przewlekany, późniejszym krzyżykowy, a najbardziej współczesny to haft płaski.
Petanka to nazwa regionalna ściegu "przed igłą", przeplatanego dodatkową nitką.


Moja przyjaciółka Jola P. zaprosiła mnie na wernisaż wystawy: "Nie tylko petanka.....W kręgu haftów regionalnych". Projekt realizowany był przez Łódzki Dom Kultury we współpracy z Muzeum Archeologicznym w Łodzi oraz Muzeum Regionalnym w Opocznie. W ramach tego projektu dla uczestników zorganizowane były warsztaty połączone z wykładami. Rezultaty projektowych działań, to haftowane: obrusy, serwety, bieżniki, zasłonki, poduszki, elementy ubioru oraz biżuteria, czyli było co podziwiać :))
 Cieszę się, że miałam okazję zobaczyć piękny wzornik wykonany przez przyjaciółkę oraz wiele innych ciekawych i inspirujących prac! Jola bardzo Ci dziękuję
 i pozdrawiam :)

Foto relacja z wystawy:














zdjęcie z katalogu o wystawie



Pozdrawiam serdecznie i do następnego spotkania! Przypominam, że zapisy na moje candy już tylko do końca dzisiejszego dnia:)

23 komentarze:

  1. ślicznie te hafty wyglądają :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakie to ciekawe, przypomina mi się dzieciństwo...

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepiękne hafty.Często sie zastanawiam czy są jeszcze Panie które potrafią takie arcydzieła tworzyć.Takie spotkania są bardzo fajne bo dają możność podziwiania i uczenia się.Pozdrawiam i dużo słoneczka życzę

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale piękne! Ten błękitny bardzo mi się, podoba i zazdroska lniana ozdobiona tym haftem też jest piękna...

    OdpowiedzUsuń
  5. "Petanka jest najbardziej charakterystycznym elementem haftu opoczyńskiego"
    dla takiej ignorantki hafciarskiej jak ja brzmi to prawie tak samo jak prawa fizyki albo wykład z matematyki ;-)))
    ale bez względu na to co to oznacza - choć niby po polskiemu napisane ;-)))
    to wzory są piękne bogate kolorowe...
    Cudo - fajnie, ze zabrałaś ze sobą aparat ;-)))
    sobie zapamiętam tę... petankę ;-)))

    OdpowiedzUsuń
  6. Hafty rewelacja! Bardzo podoba mi się ten w błękitach i ten wzornik haftów opczyńskich! Kolorowe cudo :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję za bardzo ciekawą relację z wystawy - przepiękne hafty.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękne i piekielnie pracochłonne prace :))

    OdpowiedzUsuń
  9. Miałaś okazję napatrzyć się na różne piękności,dziękuję że je tu pokazałaś.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Podoba mi sie ten niebieski haft i oczywiscie roze. Piekne

    OdpowiedzUsuń
  11. Najbardziej mnie urzekła torebka , interesująca wystawa
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Wspaniałe hafty! Najbardziej mi się podoba ten z drugiego zdjęcia i biały haft na czarnym... aksamicie??? Coś bajecznego!

    OdpowiedzUsuń
  13. Piękna wystawa! A czarne torebeczki - prześliczne :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Очень интересно! Большое спасибо за экскурсию!

    OdpowiedzUsuń
  15. Wspaniałe hafty, takie właśnie bardzo lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Piękne są te hafty. Tradycja ma zastosowanie we współczesności.

    OdpowiedzUsuń